اندیشه و دین

جشن غدیر تداخلی با برنامه هیئت‌های محلی ندارد؛ ظرفیت عظیمی که ایجاد شد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌اندیشی منبری‌های تهران درباره جشن ده کیلومتری غدیر عصر امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ با حضوری جمعی از سخنرانان، اساتید حوزه و منبری‌های تهران در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

ساسان زارع در ابتدای این نشست، گفت: موضوع برگزاری جشن قدیر مورد تاکید و توجه مقام معظم رهبری بوده است. در سال اول ۶۰۰ موکب اعلام آمادگی کردند و جشن غدیر با آن کیفیت برگزار شد؛ یعنی در حالی که خود ما هم توقع جمعیت یک میلیونی را نداشتیم.

وی ادامه داد: سال دوم نیز این موضوع از طرف مقام معظم رهبری پیگیری شد و طی گزارشی که ارسال شد، ایشان فرمودند این قرارگاه در سایه می‌ایستد و با حضور مردم مسائل را حل می‌کند؛ همین الگو می‌تواند تمام مسائل کشور را حل کند.

زارع درباره نحوه مشارکت دستگاه‌های مختلف در برگزاری جشن غدیر، گفت: در تمام مراحل این جشن همه ارگان‌ها حضور دارند، حتی امسال سردخانه و آشپزخانه‌های ارتش در خدمت عید غدیر است. همه دستگاه‌ها در بسترسازی حضور دارند و مابقی حرکات مردمی است.

حضور پرشور مردم در جشن‌های غدیر

زارع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خادمان مردمی جشن غدیر، گفت: امروز در جشن غدیر تهران، حدود ۱۰۰ هزار نفر خادم هستند و فقط ۴ هزار نفر درگیر شهربازی هستند.

وی افزود: از افراد مسن تا نوجوانان در جشن غدیر خادم هستند. حتی یک جمعی از رزمندگان لشگر فاطمیون که بیشتر آنها جانباز هستند، روزها کارگری می‌کردند و شب‌ها به خیابان انقلاب می‌آمدند تا این خیابان را پلاک بزنند. بسیاری از اتفاقات جشن غدیر توسط مردم انجام شده و من روایت‌های زیادی از مشارکت مردم در جز به جز این جشن دارم.

جامعه نیازمند فرهنگ غدیر است؛ این عید باید جامعه را اصلاح کند

زارع ادامه داد: هیچ اقدام متمرکزی برای توسعه این جشن‌ها صورت نگرفته است، اما امسال در حدود ۷۰۰ شهر ایران جشن کیلومتری غدیر برگزار می‌شود. این جشن حتی در کشورهای دیگر از جمله برزیل توسط مسلمانان برگزار شده است. در ۲۰ کشور دنیا راهپیمایی و جشن غدیر را داریم که ما برای توسعه این جشن به آن کشورها هیچ کاری نکرده‌ایم و به صورت خودجوش اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در جشن غدیر همه مردم حضور دارند، گفت: رهبر انقلاب در خصوص جشن غدیر فرمودند که از این دست حرکات تمدنی باید بیشتر شود.

زارع تاکید کرد: رهبر انقلاب همواره بر حفظ جوهره مردمی این حرکت تأکید دارند. در این مسیر، هیچ تبلیغ سازمانی انجام نمی‌شود، هرچند ممکن است بخش خصوصی در آن مشارکت داشته باشد، اما اصل ماجرا این است که این حرکت باید مردمی بماند.

وی با اشاره به مشارکت‌های مردمی، گفت: سال گذشته ۶۷۰ هزار نفر از مردم برای جشن غدیر پول واریز کردند که این نشان‌دهنده علاقه مردم به جشن غدیر است.

«موکب هنرمندان»، پیشنهاد حجت الاسلام سرلک به متولیان جشن غدیر

در ادامه این نسشت حجت الاسلام سرلک، گفت: جشن غدیر فناوری فرهنگی است و انگیزه‌های معنوی و دینی را ارتزاق می‌کند. شما باید از هویت جشن غدیر دفاع کنید. جشن غدیر محل یادآوری و پمپاژ فضای تبسم و مهربانی و دلگرمی و همدلی است. این باید سر جای خودش باشد و مرزهای هویتی‌اش حفظ شود.

وی ادامه داد: بعضی نقدها به جشن غدیر نباید تمرکز ما را خیلی درگیر خودش کند. درباره جشن غدیر این‌گونه القا می‌شود که بن علمی ندارد. کار نظرسنجی شما یک کار علمی و حسابی است که باید اجرا و انتشار آن به یک گروه حرفه‌ای سپرده شود تا در مجامع دانشگاهی و نخبگانی آن را برای اهالی فرهنگ و نیز مردم توضیح بدهند. اگر این اتفاق بیفتد، معلوم می‌شود که جشن غدیر هم مبنای معرفتی دارد و هم اینکه حساب‌شده جلو رفته است.

سرلک افزود: ما در مشهد موکب هنرمندان را راه انداختیم. در ولادت امام رضا (ع) توانستیم سی چهل تا از هنرمندان را ببریم و در موکب هنرمندان به مردم خدمت کنیم. در سال‌های اخیر ابراز محبت هنرمندان به اهل بیت (ع) پر هزینه شده است. ما به این نتیجه رسیدیم که باید ابراز ارادت هنرمندان به آل الله (ع) طبیعی شود تا این ابراز محبت برای آنها هزینه نداشته باشد. امیدواریم فضای خوبی هم برای موکب هنرمندان بیفتد و شما از ظرفیت هنرمندان در جشن غدیر استفاده کنید.

جامعه نیازمند فرهنگ غدیر است؛ این عید باید جامعه را اصلاح کند

وی در پایان گفت: همچنین خرده روایت‌های این جشن از مشارکت مردم، نکته خیلی مهمی است و باید به آن توجه شود. بعد می‌شود از این روایت‌ها کتاب و مستند ساخت. اگر این اتفاق بیفتد، بعضی انتقادات خیلی مورد توجه نمی‌گیرد.

زارع درباره نقدهایی که به این جشن شده، گفت: ما حتی کامنت نقد را استخراج کرده‌ایم که هزار صفحه شده است. از روی این نقدها راهبرد استخراج کرده‌ایم و بهره برده‌ایم. خود ما طرفدار نقد هستیم و جلسات نقد و بررسی و هم‌اندیشی را در دانشگاه‌ها برگزار کردیم. همچنین نظرسنجی از مردم که خود ما متولی آن بودیم تا نظرات مردم را جلب کنیم.

از علاقه رئیس جمهور به نهج البلاغه برای توسعه جشن غدیر بهره ببرید

سپس حجت الاسلام جواد محمدزمانی گفت: با توجه به اینکه ما در شادی‌ها الگوی گسترده‌ای نداشتیم، جشن غدیر ظرفیت عظیمی ایجاد کرده است. حضرت آقا چندبار در جمع مداحان فرمودند «به شما می‌گویند مداح، یعنی کفه پررنگ شما باید مدح باشد، نه مرثیه. بگذارید شادی‌های اهل بیت (ع) در جامعه گسترده شود». این یک مطالبه جدی حضرت آقاست.

وی افزود: جشن غدیر یک جشن فراگیر است و نیاز است ما این کار را ادامه بدهیم. اگر عین همین کار را برای نیمه شعبان انجام بدهید، باز هم احیای غدیر است. اگر همین کار را در ولادت پیامبر (ص) هم انجام دهید، باز هم احیای غدیر است. ما تا امروز هیچ کار جدی برای رسول الله (ص) انجام نداده‌ایم. یک زمانی روزنامه‌های ما برای بعثت پیامبر (ص) ویژه‌نامه داشتند، ولی امروزه نه در فضای مجازی و نه در فضای حقیقی کار جدی برای رسول الله (ع) انجام نمی‌شود. جشن غدیر می‌تواند آغازی برای این مسیر باشد تا این جشن‌ها را در طول سال هم ببینیم. مردم با این جشن‌ها مفهوم امت را احساس می‌کنند.

حجت الاسلام محمدزمانی ادامه داد: یک پیشنهاد هم دارم. در همین مهمانی غدیر ایستگاه‌هایی تحت عنوان ایستگاه هنرمندان و فرهیختگان قرار بدهیم. این عزیزان در این ایستگاه‌ها حضور داشته باشند تا مردم آنها را ببینند. این حضور در گسترش کار خیلی مؤثر است.

محمدزمانی با اشاره به شعار رئیس جمهور در ایام انتخابات، گفت: شما می‌توانید از آقای پزشکیان به عنوان کسی که شعارش نهج البلاغه بوده، بخواهید که بیشترین همراهی را در این قضیه با مجموعه‌های مردمی و هماهنگ‌کننده داشته باشد. تا امروز هم کار بسیار خوب پیش رفته و همان‌طور که رهبری فرمودند تبدیل به یک جشن تاریخی و ماندنی شده است، ولی نیاز است که کار بهتر و عمیق‌تر صورت گیرد.

هچنین حجت الاسلام موسوی مطلق درباره جشن غدیر، گفت: یکی از مظلومیت‌های جریان ولایت در طول تاریخ این بوده که امام معصوم باید وقتی که برای هدایت می‌گذاشت، صرف توجیه دوستان می‌کرد. امام رضا (ع) در جریان قبول ولیعهدی، باید قرآن بیاورد و باز کند و بگوید با همان استدلال حضرت یوسف، من هم ولیعهدی را پذیرفتم. آنها باید فردا جواب بدهند که چرا وقت امام را گرفتند. امروزه هم بعضی دوستان، بدون توجه به تأییدات و حمایت‌های مقام معظم رهبری از جشن غدیر، آن را اتفاقی اشتباه توصیف می‌کنند.

وی تأکید کرد: تا وقتی امضا و تأیید ولی فقیه پشت این کار است، کاری به نقدها نداشته باشید و با قدرت تمام این کار را ادامه بدهید.

جشن غدیر تداخل زمانی با برنامه هیئت‌های محلی ندارد

در ادامه حجت الاسلام الیاسی گفت: حضور حقیر در این جلسه برای تشکر از شما و تلاشی بود که در این چند سال داشتید. آرزوی چنین تجمعی در جامعه شیعی بود و خوشحالیم که امروزه چنین جشنی برای غدیر داریم.

وی ادامه داد: اگر کسی دورادور با مبانی حضرت آقا آشنا باشد، متوجه می‌شود که این حرکت کاملاً مدنظر ایشان است. در زمان امام هادی (ع) وقتی حکومتِ مخالف با اهل بیت (ع) در کار جنگِ شناختی عمل می‌کرد، امام هادی (ع) زیارت‌های گروهی را ترویج می‌کرد. آنجا بود که زیارت گروهی به سمت کربلا شکل گرفت. در عصر حاضر هم که جنگ شناختی وجود دارد، باید همین رویه را پیش بگیریم. الگوی جشن غدیر باید تکثیر شود. همچنین دوستان به این نکته توجه داشته باشند که این جشن چهار پنج ساعت است و تداخلی با هیئت‌ها ندارد، چرا که هیئت‌ها عموماً شب دیر و یا صبح غدیر مراسم‌شان را برگزار می‌کنند.

حجت الاسلام الیاسی در پایان گفت: اگر این نقدها پیش می‌آید، گاهی به خاطر عدم اطلاع‌رسانی صحیح است. شاید همین نقدها در ذهن دیگران هم باشد. باید این نقدها را پاسخ داد و روشنگری کرد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام غروی، گفت: اگرچه این حرکت واقعاً قابل تحسین است، اما اصل غدیر، معارف خطبه غدیر است. معارف این خطبه خیلی مهم است. در صداوسیما جایزه می‌گذارند و می‌گویند فلان شاعر متولد چه سالی است و برایش جایزه ۵۰ میلیونی می‌دهند. شما هم در راهپیمایی غدیر برای معارف مربوط به غدیر جایزه برگزار کنید. اینها خیلی در ترویج معارف غدیر مؤثر است.

سپس حجت الاسلام حسینی با اشاره به ویژگی‌های جشن ده کیلومتری غدیر، گفت: به نظرم مهم‌ترین بخش این جریان، جریان شبکه‌سازی است. این شبکه‌سازی رخ نمی‌دهد مگر در طی عملیات‌ها. هرچقدر گستردگی عملیات بیشتر شود، دسترسی به شبکه عظیم‌تری پیدا می‌کنید. اگر از این دید نگاه کنید، که رهبری هم بارها فرموده‌اند کار باید تشکیلاتی باشد، جشن غدیر یک اتفاق مهم است. جشن غدیر باید عظیم‌تر شود. این جریان خودش باید دست و پا دربیاورد و ما نباید به او دست و پا بدهیم.

جامعه نیازمند فرهنگ غدیر است؛ این عید باید جامعه را اصلاح کند

حسینی افزود: باید مردمی بودن جشن غدیر عمیق‌تر شود. عواملی که سبب می‌شود رشد و نمو این جریات متوقف شود، برداریم. یکی از کارهای مهم این است که کار، حاکمیتی نشود. مساجد ما را حاکمیتی کردند و امروزه مردم در مساجد دخالتی ندارد و کم‌رونق شده است. اگر می‌خواهید مهمانی غدیر دچار این مشکل نشود، اجازه ندهید حاکمیت در آن دخالت کنند. منظور من هم از دخالت حاکمیتی مشخص است، وگرنه حمایت حاکمیت و دولت و نهادهای فرهنگی نیاز است.

وی افزود: نکته بعدی این است که آیا شما به عنوان ستاد جشن غدیر، نقشه راه دارید یا نه؟ آیا می‌دانید سال آینده به کجا می‌رسید یا نه؟ ما باید یک برنامه به عنوان نقشه راه داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: من پیشنهاد می‌کنم این ستاد مبلغ برگزاری محلات هم باشد. نقدی که حجت الاسلام رمضانی داشتند، از این باب بود که به هیئتی‌ها بگوید سنگر خودشان را در محلات فراموش نکنند. در این دهه از طریق همین تشکیلات می‌توان جشن‌های محلات را رونق داد.

جشن غدیر باید در جامعه کارکرد واقعی و اثرگذاری جدی داشته باشد

سپس حجت الاسلام ادیب یزدی با اشاره به ظرفیت‌های طلاب و روحانیون در ترویج و تعمیق جشن غدیر، گفت: پیشنهاد می‌کنم شما در طراحی و برنامه‌ریزی مهمانی غدیر، از این آقایان استفاده کنید. خیلی از این دوستان طراح و برنامه‌ریز هستند. غدیر باید در زندگی مردم نفود کند و فرهنگش در کوچک و بزرگ جامعه عمق پیدا کند. جامعه ما نیازمند فرهنگ غدیر و فرهنگ اربعین است. باید فکر کنیم که چطور به برکت غدیر و اربعین، این چند میلیون پرونده قضائی که روی دست قوه قضائیه مانده، کم شود؟ اینهمه دعوا در شأن مملکت ما نیست.

جامعه نیازمند فرهنگ غدیر است؛ این عید باید جامعه را اصلاح کند

حجت‌الاسلام ادیب یزدی ادامه داد: در سوئد برای تبلیغ حضور داشتم. یک دوستی داشتیم که به ایشان گفتم می‌شود ما را به قوه قضائیه سوئد ببرید؟ ساختمان قوه قضائیه سوئد ساختمان بزرگی بود که مگس در آن پر نمی‌زد. با یکی از مسئولان قضائی صحبت کردم و پرسیدم شما چند تا پرونده قضائی دارید؟ گفت ۹۰۰ تا! گفتم واقعاً ۹۰۰ تا پرونده دارید؟ در ایران ما چند میلیون پرونده داریم. غدیر باید کم‌کم در جامعه اثرگذار باشد. بازار ما را اصلاح کند، زندان را اصلاح کند، قوه قضائیه را اصلاح کند. غدیر اگر در زندگی مردم اثر نکند، ثم ماذا؟ اینکه کمی راه بروند و برگردند، کافی نیست. این طراحی می‌خواهد.

وی افزود: جشن غدیر باید عمیق و غیرمحسوس شود. یعنی وقتی مردم به جشن غدیر می‌آیند، خود به خود از جشن غدیر تأثیر بگیرند و این جشن در میان مردم کارکرد واقعی داشته باشد. ما باید تأثیرگذار باشیم، نه صرف اینکه نشستند و گفتند و برخاستند. جامعه امروز نیازمند تأثیرپذیری از غدیر است.

حجت الاسلام ادیب یزدی در پایان گفت: تقاضا می‌کنم در این تشکیلات برنامه‌های نوآورانه داشته باشید. کارهایی که مردم ندیدند و نشنیدند و یک دفعه با آن مواجه می‌شوند. غدیر صد تا اسم دارد ولی تنها از دو اسم آن استفاده می‌شود. باید به ظرفیت‌های مختلف غدیر فکر کرد و از آنها استفاده کرد. اینها نکاتی است که می‌تواند برای تغییر فکری و رفتاری در جشن غدیر و نیز جامعه کمک کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023