اخبار استان‌ها

ارائه خدمات امدادی به زائران اربعین در ۶ حوزه توسط سامانه «امداد زائر»

به گزارش خبرنگار مهر، عباس گودینی، مدیر اجرایی سامانه امداد زائر، بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در تبیین فرهنگ اربعین و زنده نگه‌داشتن جریان حسینی، گفت: اگر اربعین هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود، یکی از ارکان اصلی آن بی‌تردید تلاش و جهاد اصحاب رسانه است. اولین رسانه جریان حسینی اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند؛ که در رأس این جریان امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) حضور داشتند.

گودینی در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی مفهوم امداد زائر، اظهار داشت: عنوان “امداد زائر” از گذشته‌های دور به‌ویژه در کرمانشاه که به عنوان دروازه کربلا شناخته می‌شود، ریشه دارد. سامانه امداد زائر نیز با تاسی از همین فرهنگ و به‌عنوان یک ساختار مردمی از حدود یک دهه پیش شکل گرفت؛ زمانی که سفر اربعین در کشور ما جدی‌تر شد و حجم زائرین افزایش یافت.

مدیر اجرایی سامانه امداد زائر در توصیف ماهیت این موکب گفت: امداد زائر را می‌توان بزرگ‌ترین موکب یا سامانه مردمی کشور دانست. ما موکبی به پهنای استان کرمانشاه هستیم و با مشارکت ۱۸۰ تا ۲۰۰ خادم، در ایام اربعین به زائران حضرت اباعبدالله (ع) خدمت‌رسانی می‌کنیم.

گودینی ادامه داد: خدمات ما در شش حوزه اصلی شامل راهنمای زائر، اسکان و تغذیه، پزشکی، خودرویی، حقوقی و فرهنگی تعریف شده است. اما تنوع خدمات در هر حوزه بسیار بالاست و حتی خدماتی مانند واکس زدن کفش، پرستاری و عکاسی نیز در صورت نیاز به زائرین ارائه می‌شود.

وی گفت: سامانه ما به محض ورود زائرین به استان، با ارسال پیامک خوش‌آمدگویی و ارائه اطلاعات تماس، آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین در سطح جاده‌ها، بنرهایی با اطلاعات سامانه نصب شده‌اند. خادمین ما از اولین مبادی شرقی استان، تا مرز خسروی و حتی داخل خاک عراق (منطقه منظریه در دیالی عراق) به صورت میدانی به زائرین خدمت‌رسانی می‌کنند.

گودینی با اشاره به سازوکار هوشمندانه خدمات اسکان گفت: در سامانه امداد زائر، بانک اطلاعاتی کاملی از مواکب مردمی و منازل میزبان زائران تحت عنوان “بیت‌الحسین” وجود دارد. به‌محض تماس زائر، ظرف کمتر از دو دقیقه اطلاعات محل اسکان شامل آدرس، شماره تماس و موقعیت مکانی از طریق پیامک ارسال می‌شود.

وی از طراحی نرم‌افزاری ویژه‌ای سخن گفت که امکان ثبت، پردازش و پاسخگویی سریع به نیاز زائر را فراهم کرده است.

در حوزه تغذیه نیز گودینی اعلام کرد: علاوه بر ظرفیت مواکب، آشپزخانه مرکزی سامانه روزانه ۲۰۰۰ پرس غذا تهیه می‌کند. همچنین پویش “یک لقمه عشق” با مشارکت مردمی، روزانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ لقمه ساده برای زائران فراهم می‌سازد.

در حوزه پزشکی، گودینی گفت: همراه بیمار یکی از خدمات متمایز ماست. گاهی زائران به علت سانحه یا بیماری، به تنهایی قادر به پیگیری درمان نیستند؛ خادمین ما مثل یک عضو خانواده در کنار آن‌ها می‌مانند. همچنین مواکبی ویژه در بیمارستان‌ها یا منازل برای ارائه خدمات اولیه پزشکی ساماندهی شده‌اند.

گودینی با اشاره به فراوانی خرابی خودروها و سوانح رانندگی در ایام اربعین افزود: ما خدمات خودرویی شامل مکانیکی، برق خودرو، یدک‌کش و امداد جاده‌ای را به شکل کاملاً تخصصی ساماندهی کرده‌ایم. همچنین در صورت بروز مشکلات حقوقی نظیر سرقت، تصادف یا دیگر مسائل، مشاوران حقوقی داوطلبانه و متخصص ما آماده پیگیری و ارائه مشاوره هستند.

گودینی بار دیگر بر مردمی بودن سامانه امداد زائر تاکید کرد و گفت: ما از هر فردی که در حیطه تخصصی خود آمادگی خدمت به زائران را دارد، استقبال می‌کنیم. این سامانه برای مردمی‌سازی اربعین طراحی شده و هدف اصلی‌اش، احیای جایگاه کرمانشاه به عنوان دروازه کربلا در ذهن زائرین است.

وی با اشاره به اینکه امداد زائر تا مرز خسروی و حتی پس از آن در خاک عراق ادامه دارد، گفت: ما تلاش کرده‌ایم مرز خسروی را به یکی از راحت‌ترین و امن‌ترین مسیرهای تردد زائران تبدیل کنیم و تمام ظرفیت‌های استان کرمانشاه در این مسیر بسیج شده‌اند.

گودینی با تأکید بر گستردگی تماس‌ها با این سامانه تصریح کرد: در سال گذشته، بیش از ۱۰ هزار تماس یکتا با سامانه امداد زائر ثبت شده است. عمده درخواست‌ها مربوط به اسکان و تغذیه بوده که به عنوان نیازهای اولیه زائران شناخته می‌شود. در این زمینه‌ها، تقریباً هیچ تماسی نبوده که بدون پاسخ و خدمت باقی بماند، مگر اینکه خود زائر از دریافت خدمت صرف‌نظر کرده باشد.

عباس گودینی، مدیر اجرایی سامانه امداد زائر در ادامه اظهار داشت: سامانه امداد زائر به صورت ویژه و شبانه‌روزی در ایام اربعین فعالیت می‌کند، اما خدمات آن محدود به این ایام نیست و در دیگر مناسبت‌های مذهبی و ملی نیز فعال می‌شود. مثلاً در زمان برگزاری جشن مردمی غدیر، این سامانه بار دیگر فعال شد و ظرفیت جذب و توزیع خدمات مردمی را به کار گرفت.

وی با اشاره به نقش مهم این سامانه در اتفاقات خاص منطقه‌ای نیز افزود: در ماه گذشته، همزمان با تجربه جنگ ۱۲ روزه تحمیلی رژیم صهیونیستی، امداد زائر آمادگی کامل برای فعالیت را داشت و در برخی بخش‌ها نیز فعال شد. خدمات مردمی در آن زمان آغاز شد و ما نقش خود را در جذب، دریافت و توزیع این خدمات ایفا کردیم.

عباس گودینی از رسانه‌ها نیز خواست تا نقش فعالی در معرفی این سامانه ایفا کنند و افزود: بخش مهمی از افزایش تماس‌ها و آشنایی مردم با سامانه امداد زائر، مرهون اطلاع‌رسانی رسانه‌هاست. از همه دعوت می‌کنیم سامانه را به مردم معرفی کنند تا هم بتوانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم و هم مردم از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه امداد زائر با شماره تلفن ۰۸۳۳۱۳۸ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۱۳۸۰، به صورت شبانه‌روزی در ایام اربعین در خدمت زائرین محترم قرار دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023