عاشورا واقعهای زنده و قطبنمایی برای جهتیابی در مصاف حق و باطل

خبرگزاری مهر، گروه استانها – علی ستاری: عاشورا؛ طوفانی است که خاموش نمیشود طوفانی که از سرزمین کربلا برخاست، طوفانی نیست که کسی را تکان ندهد و آرام بگذارد.
کربلا، حادثهای نیست که در سال ۶۱ هجری پایان یافته باشد؛ بلکه طوفانی است که در هر عصر و نسل، قلبها را تکان میدهد و وجدانهای خفته را بیدار میکند. عاشورا انفجاری بود از نور، از ایمان، از عشق، که تا امروز شعلهور مانده و در تاریکترین شبهای تاریخ، راه را نشان داده است.
آنچه در ظهر عاشورا رخ داد، تقابل دو جهانبینی بود: یکی جهانبینی مصلحتزدهای که با قدرت و باطل کنار میآمد، و دیگری منظومهای عاشقانه که فقط در محور حق معنا مییافت. این طوفان، آرام نمیگیرد، چون حقیقت خاموش نمیشود.
وارثان عاشورا در آغوش یک عشق نیرومند
وارثان عاشورا، با عشقی عجین شدهاند که عشقهای کوچک را مهار کرده و همه را به راه محبوب بزرگتر کشانده است. یاران حسین علیهالسلام را اگر خوب بنگریم، یک ویژگی مشترک دارند: دلبستگی به حقیقتی که از همهچیز برایشان مهمتر بود. این عشق، آنقدر خالص و سوزان بود که حتی مرگ را هم شیرین کرد. آنها نه از روی عادت، نه از ترس، نه از حسابگری، بلکه با عشق آمدند؛ عشقی که میسوزاند، میسازد و به فناء فیالله میرساند.
ذکر مصیبت، حفظ یک امانت الهی
️ذکر مصیبت حسین، حفظ امانتی است که تاریخ نمیتواند فراموشش کند؛ هر اشک، هر ناله، هر روضه و هر جلسه عزاداری برای حسین بن علی، در حقیقت پاسداشت یک امانت است؛ امانتی که از قلب داغدیده زینب (س) و حنجر بریده امام حسین (ع) به ما رسیده است.
عاشورا سندی زنده و گویا از ظلمستیزی، آزادگی و فداکاری است؛ و ذکر مصیبت، همان صدای بلند حسین است در تاریخ، که میگوید: «هَل مِن ناصرٍ یَنصرُنی؟» صدایی که هنوز خاموش نشده، و نخواهد شد.
تربیت مکتب حسینی؛ یارانی از نور
حسن و حسین (ع) به تربیت و خَلق یارانی پرداختند که نمونههایشان در کربلا درخشیدند. کربلا نتیجه سالها تربیت و ساخت شخصیت بود. امام حسن علیهالسلام با صبر، حکمت و نرمخویی زمینهساز فرهنگی شد که امام حسین علیهالسلام بر آن بذر قیام کاشت. یاران عاشورا یکشبه ساخته نشدند؛ آنها ثمره سالها پرورش مکتب اهلبیت بودند. کسانی که از درون ساخته شده بودند و در روز آزمایش، چون کوه ایستادند.
نگاه ما نباید به کربلا صرفاً تاریخی باشد
حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد زارع تحلیلگر مسائل جبهه مقاومت و مسئول مجموعه فرهنگی و تربیتی شهدای گمنام بندرعباس در گفتوگو با خبرنگار مهر، تأکید کرد: نگاه ما به کربلا نباید صرفاً تاریخی باشد؛ کربلا یک واقعه زنده و جاری در متن امروز جهان است.
او با اشاره به وقایع اخیر در جهان اسلام و جنگ ۱۲ روزه اخیر، گفت: اگر خود را به امام متصل نکنیم، در تحولات آخرالزمانی قطعاً سقوط خواهیم کرد.
کربلا پایان نیست، آغاز است
زارع، کربلا را یک جریان حی و زنده توصیف کرد و گفت: ما معتقد به یک کربلای در جریان هستیم نه یک واقعه منجمد تاریخی؛ کربلا از ۱۴۰۰ سال پیش آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. اگر کسی این نگاه را داشته باشد، دائماً در حال ارزیابی خود در جبهه حق و باطل خواهد بود.
کربلا قطبنمای تشخیص حق در آخرالزمان است
وی با تأکید بر اینکه عاشورا نه صرفاً عزاداری، بلکه موتور محرکه حرکت در مسیر حق است، افزود: در آخرالزمان سرعت تحولات بالا رفته است و هیچکس نمیتواند بیطرف بماند. اگر از روضه و فرهنگ سیدالشهدا فاصله بگیریم، سقوط ما قطعی خواهد بود.
زارع گفت: حادثه اخیر و جنگ ۱۲ روزه ثابت کرد که نمیتوان وسط ایستاد؛ باید انتخاب کرد؛ یا در خیمه امام حسین هستیم یا روبهرویش.
روضه مستحبی که هزار واجب را در دل دارد
وی در بخشی از سخنانش با ذکر خاطرهای از آیتالله حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، گفت: روضه سیدالشهدا مستحب است، اما مستحبی که هزار واجب در دل خود دارد؛ از جمله امر به معروف و نهی از منکر، ایستادگی مقابل ظلم و احیای اسلام.
او با اشاره به سیره حضرت آیتالله بهجت افزود: ایشان حتی وقتی بیمار بودند، کسی را با هزینه شخصی به روضه میفرستادند تا از این جریان زنده جدا نمانند.
حسین، فرق دارد
زارع با بیان اینکه اهلبیت در هیچ موضوعی به اندازه روضه و زیارت سیدالشهدا تأکید نکردهاند، گفت: حسین مأموریتی دارد که هیچیک از ائمه دیگر نداشتند. زیارت عاشورا، کتاب کامل الزیارات و روایات متعدد همه حکایت از جایگاه خاص امام حسین دارند.
عزای سید حسن نصرالله، عزای کربلایی است
زارع با اشاره به جمله مقام معظم رهبری درباره شهادت سید حسن نصرالله، تأکید کرد: رهبری فرمودند عزای ما برای ایشان، عزای پشیمانکننده نیست؛ بلکه عزایی از جنس کربلا و زینب است که موجب احیای جامعه میشود.
نظام محاسباتی ما با امام چقدر فاصله دارد؟
حجتالاسلام زارع با اشاره به وقایعی مانند شهادت مسلم بن عقیل و رخدادهای کربلا، گفت: بسیاری از کسانی که امام حسین را از قیام منع کردند، نیت خیر داشتند؛ اما چون نظام محاسباتیشان با امام هماهنگ نبود، از مسیر حق جدا شدند. امروز هم ما باید مراقب باشیم که تحلیلها و قضاوتهایمان ما را از امام جدا نکند.
او با بیان اینکه در آخرالزمان هیچکس نمیتواند وسط بایستد، افزود: اتفاقات مشابه میتواند برای دو نفر رخ دهد، اما یکی به ظهیر بن قین تبدیل شود و دیگری به عبیدالله جوفی، چون تفاوت در نظام محاسباتی و نزدیکی یا دوری از امام است.
زارع سخنان خود را با این جمله به پایان رساند: اصل کلام این است که حسین زنده است، کربلا زنده است و ما باید خود را در این مسیر زنده پیدا کنیم. اگر نظام محاسباتیمان را با امام تنظیم نکنیم، در این آخرالزمان پرحادثه، گم میشویم.