همکاری تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش استان سمنان تقویت میشود

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد موسوی ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن استان سمنان با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به میزبانی آموزش و پرورش سمنان، ترویج گفتمان قرآنی و استفاده از آموزههای قرآن در نظام آموزشی را ضروری دانست و تصریح کرد: همکاری نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه با آموزش و پرورش، برای تحقق اهداف ۹ گانه قرآنآموزی بسیار ضروری است.
وی با تأکید بر لزوم ترویج گفتمان قرآنی و استفاده از آموزههای قرآن در نظام آموزشی، خواستار همکاری همهجانبه تمامی نهادها و دستگاههای اجرایی در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی شد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان سمنان اظهار داشت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هفت کمیسیون، تعیین و برنامهریزی و مسئولیت کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شده و این کارگروه در راستای وظایف ابلاغی بهمنظور تحقق اهداف ۹ گانه کمیسیون مبنی بر تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن، درک معنای آیات قرآن، توانایی و التزام به تدبر در آیات قرآن، حفط قرآن، انس با قرآن، آشنایی با علوم و معارف قرآن، توانایی استفاده از قرآن و تبعیت از قرآن و عترت با رویکرد اجراییسازی آن در بین اقشار مختلف جامعه بهویژه کودکان و نوجونان تشکیل شده است.
موسوی با تبیین اهداف، وظایف و ترکیب اعضای کارگروه بر هماهنگی و همافزایی بین دستگاههای دارای مسئولیت فرهنگی و اجتماعی و همچنین تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی تأکید کرد.
وی با بیان اهمیت آموزش قرآن و نقش آن در ارتقا فرهنگ جامعه به تلاشهای مستمر در زمینه آموزش قرآن پس از انقلاب اسلامی، اشاره و اظهار کرد: بحث قرآن و آموزش آن همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و باید با همت تمامی نهادها گفتمان قرآنی را در جامعه ترویج دهیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان سمنان همچنین با توجه به تشکیل کمیسیونهای تخصصی در وزارت آموزش و پرورش و برنامهریزیهای صورتگرفته برای توسعه آموزش قرآن افزود: سند تحول بنیادین و دیگر اسناد مرتبط، اهداف روشنی را برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه ترسیم کرده است.
موسوی در ادامه به نقش مدارس و مراکز آموزشی در تربیت نسل جوان با آموزههای قرآنی، تأکید و تصریح کرد: هدف این است که از همان کودکی، دانشآموزان را با مفاهیم قرآن آشنا کنیم و به آنها توانایی خواندن و درک آیات قرآن را بیاموزیم.
وی با تأکید بر اهمیت همکاری بین دستگاهها بهویژه استفاده از ظرفیت اداره مدارس و مراکز غیر دولتی در حوزه موضوعات قرآنی گفت: درخصوص نظام مسائل، چالشها و مشکلات، بررسی و ارائه میشود و امیدواریم این نشستها به همافزایی و ارتقا کیفیت آموزش قرآن در استان و کشور منجر شود.
به گزارش مهر، در بخشی از این نشست، اعضای کارگروه به بیان نظرها و دیدگاههای خود در زمینه نقش خانوادهها، آموزش آیات کلیدی قرآنی در مدارس، محوری قراردادن قرآن در برنامههای زندگی فردی و اجتماعی، اجرای طرح زندگی با آیهها برای مخاطبان کودک و نوجوان و اولیا، توجه به روضههای خانگی و اثرگذاری آن بر جامعه هدف، تقویت بخش مردمی، ارتباط بین مؤسسات قرآنی دارای مجوز با مدارس و… پرداختند.