تاکسی آنلاین شهرداری زیر تیغ نقد کارشناسان / یک جامعهشناس شهری: اولویتهای تهران جای دیگری است

به گزارش اکوایران، صبح امروز، شنبه 4 مرداد، از «تاکسی برخط شهرزاد» که به سفارش سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ایجاد شده است، رونمایی شد. هرچند که مدیران شهری تاکید دارندبه دنبال تصدی گری نیستند و قرار نیست با بخش خصوصی رقابت کنند اما به نظر میرسد در آینده قرار است این سامانه با دو پلتفرم درخواست تاکسیهای آنلاین در تهران رقابت کند. مدیران شهری برای ایجاد این سرویس دلایل متفاوتی عنوان کردند؛ افزایش کیفیت سفرهای درون شهری، به کارگیری فناوریهای نوین در سیستم حمل و نقل عمومی و اعتمادپذیری شهروندان از جمله این دلایل است. به طور مثال شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران پیشتر در توجیه این طرح به اعضای شورا گفته بود: «برای جذب تاکسیرانها جهت عضویت در این پلتفرم، درخواست بنده این است که در کنار صرفه و صلاح مردم که قیمت تمام شده هزینه سفر در این پلتفرم پایین تر از سایر تاکسیهای اینترنتی در نظر گرفته شده است.» این طرح اما با مخالفت جدی برخی از فعالان فعالان حوزه شهری روبهرو شده است. نفیسه آزاد، جامعهشناس و پژوهشگر حوزه شهری در گفتوگو با اکوایران نقدهای خود را به این ایده مطرح میکند. او میگوید: اضافه کردن یک ناوگان برخط در شهری مانند تهران که اساساً مسئله آن ترافیک و آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه است، توجیهپذیر نیست.
آزاد با اشاره به ناوگانهای آنلاینی که این روزها در شهر فعالند، اشاره میکند: ما اکنون دو پلتفرم فعال و موفق در این حوزه در بخش خصوصی داریم، باری که بخش خصوصی در پایتخت به دوش میکشد را چرا یک نهاد عمومی باید بردارد؟ نهاد عمومی باید جایی فعالیت کند که توسعه خیر عمومی در آن جریان دارد و بخش خصوصی به دلیل زیرساخت بیشتر یا درآمدزایی کمتر، تمایلی به فعالیت در آن را ندارد. در نتیجه من عقلانیت در این کار را درک نمیکنم.
این جامعهشناس شهری با اشاره به تجربه پیشین تاکسیهای آنلاین شهرداری نیز میگوید: این مورد خاص یک سناریوی شکست بزرگ دارد که من، اسناد مبنی بر مطالعه و تحلیل این شکست را در جایی ندیدم.
این پژوهشگر شهری با اشاره به مشکلات و مسائل شهر تهران ادامه میدهد: نظام مسائل تهران، سالهاست دست نخورده باقی مانده است. بگذریم که مدیریت شهری جدید حتی فعالیتهایی که دوره شهرداری آقای قالیباف و بعدتر از آن آقای حناچی در آن موفق بود را به سناریوی شکست تبدیل کرده است. آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی سالهاست که از دید شهروندان مسائل اول و دوم شهروندان تهران است. تاکسی اینترنتی قرار است، کدام یک از این مسائل را حل کند؟ حتی اگر تاکسی اینترنتی شهرداری موفق هم شود، مسائل تهران یعنی آلودگی هوا و هم ترافیک را خرابتر میکند.
او در پایان با اشاره به اینکه جزو مدافعین سرسخت، اضافه شدن فناوری به نظام مدیریت شهری تهران است، میگوید: آیا درست کردن یک پلتفرم تاکسی، آن چیزی است که تهران به آن نیاز دارد؟ تهران اکنون باتوجه به مسائل محیط زیستی مانند کم آبی، نیاز به فناوریهای نوین و نظامهای آبیاری بسیار هوشمند دارد که نه آب مصرف کند و نه فضای سبز را از دست دهد. یعنی اگه قرار است روی فناوری سرمایهگذاری شود، حوزههایی که محل چالش بزرگ است و بخش خصوصی بدون کمک نهاد عمومی نمیتواند به آن ورود کند باید در اولویت قرار بگیرد.