صنعت خودروسازی

نقشه‌ راه ایران‌خودرو برای سودآوری

به گزارش اکو ایران، ایران‌خودرو در دو نامه رسمی به سازمان بورس، ضمن تشریح وضعیت مالی خود، مجموعه‌ای از برنامه‌های اجرایی را برای خروج از زیان و دستیابی به سودآوری ارائه کرده است. این برنامه‌ها در محورهایی چون عرضه محصولات در بورس کالا، اصلاح ساختار مالی، توسعه محصولات جدید، واگذاری دارایی‌ها و مذاکره برای مشارکت با خودروسازان خارجی – به‌ویژه شرکت BYD چین – تدوین شده‌اند.

بازگشت به بورس کالا؛ احیای یک مسیر آزمایش‌شده

ایران‌خودرو اعلام کرده که  پیگیر اخذ مجوز جهت پذیرش و عرضه محصولات خود در بورس کالاست. این تصمیم در راستای حذف قیمت‌گذاری دستوری، کشف نرخ واقعی خودرو و بهبود شفافیت فروش اتخاذ شده است. شاید بتوان گفت تجربه نسبتا موفق زمستان ۱۴۰۱ در عرضه خودرو در بورس، پشتوانه این اقدام به شمار می‌رود؛ تجربه‌ای که حالا این شرکت را مصم کرده تا آن را دوباره تکرار  کند.

همکاری با غول خودروسازی برقی جهان

در برنامه اعلام‌شده، ایران‌خودرو از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک خبر داده است. در میان این شرکت‌ها، نام BYD چین  برجسته‌تر است. BYD اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان است و در بسیاری از بازارها به عنوان رقیب مستقیم تسلا شناخته می‌شود.

در صورت نهایی‌شدن همکاری ایران‌خودرو و BYD، انتظار می‌رود تولید خودروهای هیبریدی و تمام‌برقی در دستور کار قرار گیرد و پلتفرم‌های مدرن‌تری وارد خط تولید شوند. با این حال، این همکاری در گروی شرایط سیاسی و اقتصادی بین‌المللی است. تجربه پسابرجام هنوز در ذهن فعالان صنعت خودرو باقی مانده؛ زمانی که بسیاری از شرکت‌های چینی در مواجهه با فشارهای بین‌المللی، بدون هشدار و بدون وفاداری به تعهدات، از همکاری با ایران انصراف دادند.

برخی کارشناسان معتقدند تحقق همکاری با برندهایی مانند BYD، حتی در صورت گشایش در مذاکرات و بهبود نسبی فضای اقتصادی، همچنان نیازمند اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران از ثبات و پایداری شرایط داخلی است؛ در غیر این‌صورت، این همکاری نیز ممکن است مانند گذشته در حد وعده باقی بماند.

واگذاری دارایی‌های راکد؛ از سهام تودلی تا املاک مازاد

یکی دیگر از محورهای مهم برنامه ایران‌خودرو، تعیین تکلیف دارایی‌های غیرمولد است. این شرکت قصد دارد املاک مازاد خود را واگذار کند؛ با وجود اینکه شش درصد سهام دولت در ایران‌خودرو  همچنان باقی مانده که ممکن است این شرکت را  با چالش‌هایی مواجه کند، اما ایران خودرو با هدف تأمین نقدینگی و کاهش هزینه‌ها دست به این اقدام زده است.

طبق گزارش رسمی، کمیته‌ای با حضور مدیران ارشد و اعضای هیئت‌مدیره تشکیل شده تا اجرای طرح تحول در شرکت‌های تابعه را پیگیری کند و سناریوهایی مانند واگذاری، ادغام یا حتی انحلال شرکت‌های غیرفعال، در دستور کار قرار گرفته است.

در کنار املاک، سهام شرکت‌های زیرمجموعه (تودلی) نیز مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این سیاست، کوچک‌سازی ساختار، افزایش بهره‌وری، و تمرکز بر هسته اصلی فعالیت خودروسازی است. واگذاری سهام شرکت‌های غیربورسی طبق ماده ۲۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز بخشی از همین طرح تحول به‌شمار می‌رود.

اصلاح ساختار هزینه‌هابا هدف پایداری مالی

ایران‌خودرو همچنین اجرای پروژه‌های کاهش هزینه و اصلاح ساختار مالی را آغاز کرده است. این پروژه‌ها شامل بهینه‌سازی خرید قطعات، داخلی‌سازی مؤثر، حذف واردات غیرضروری، و پیاده‌سازی سیستم قیمت‌گذاری هدف (Target Costing) هستند. همچنین این شرکت در پی کاهش هزینه‌های مالی از طریق تنوع‌بخشی به منابع تأمین مالی است.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023