تدوین سناریوهای مختلف تابآوری نظام آموزش عالی کشور در شرایط بحرانی

ابوالفضل واحدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آموزش در شرایط بحران و آموزه های شرایط بحرانی کشور از جمله کرونا و جنگ ۱۲ روزه برای دانشگاه ها و نظام آموزش عالی گفت: آموزش در شرایط بحران نکته مهمی است و ما از آن به تاب آوری نظام آموزش عالی کشور تعبیر می کنیم. در جنگ ۱۲ روزه متناسب با شرایط تصمیماتی گرفته شد که بتوان شرایط را مدیریت کرد.
وی افزود: دو شاخص در تصمیم گیری هایی که در جنگ ۱۲ روزه اتخاذ شد، مدنظر قرار گرفت. یکی از این شاخص ها آرامش بخشی به جامعه دانشگاهی و شاخص دیگر تداوم کارها بود که مشکلی در روند کارها پیش نیاید. بنابراین تصمیم گیری درباره امتحانات و انتقال آن به شهریورماه یکی از مهمترین تصمیمات در این زمینه بود. در این فاصله در حال پیش بینی سناریوهای مختلفی هستیم که ممکن است در آن شرایط پیش بیاید.
معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: به هر حال ما اکنون در شرایطی هستیم که اگرچه فعلا آتش بس است اما قابل پیش بینی نیست که این موضوع تداوم داشته باشد یا خیر. بنابراین وزارت علوم با همکاری دانشگاه ها در حال پیش بینی سناریوهای مختلف است که این سناریوها چه برای امتحانات و چه برای برگزاری کلاس ها مورد استفاده باشد. به هر صورت باید از تجارب دوره کرونا هم استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: در این فاصله یک دستورالعملی که پیش بینی های لازم در آن صورت گرفته باشد و بتواند اختیارات دانشگاه ها را توزیع کند در حال تدوین است. این دستورالعمل قرار است به نوعی به صف (دانشگاه ها) به عنوان مجری دستورالعمل ها و بخشنامه ها راهکار بدهد.
واحدی گفت: در همین زمینه ما در وزارت علوم چندین جلسه با معاونان آموزشی دانشگاه ها داشتیم تا بتوانیم سناریوها را عملیاتی کنیم. پس از آن هر کدام از دانشگاه ها متناسب با پیش بینی های لازم می توانند آن را عملیاتی کنند.