سه مکتب فلسفی، عرفانی و فقهی در شخصیت امام خمینی جمع شده بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام حمید شهریاری با تأکید بر جامعیت شخصیت امام خمینی (ره)، ایشان را نقطه اتصال سه مکتب فلسفی، عرفانی و فقهی دانست و گفت: امام (ره) با تلفیق مرجعیت دینی، استادی فلسفی و شیخوخت عرفانی، نظریه ولایت را در قانون اساسی نهادینه کرد و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.
وی گفت: حضرت امام (ره) ویژگی منحصربهفردی داشتند و آن اینکه سه مکتب متفاوت فلسفی-اسلامی، عرفانی-اسلامی و فقهی-اسلامی در شخصیت واحدی جمع شده بود؛ به عبارتی ایشان در سه رشته اسلامی به غایت خود رسیده و سه مرجعیت متضاد را در درون خود جمع کرده بود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: «در نگاه فقاهتی، فلسفی و عرفانی یک نقطه مشترک وجود دارد که در حضرت امام (ره) تبلور داشت. بر اساس مکتب فقاهت، ما نیازمند مرجع هستیم. در مکتب فلسفی، به خصوص فلسفه مشاء، انسان موجودی بالقوه است که باید بالفعل شود و برای این تحول نیاز به استاد دارد. در مکتب عرفانی هم ما محتاج شیخ راهنما هستیم. اگر این نقطه تلاقی (مرجع، استاد و شیخ) را با هم ترکیب کنیم، به نظریه ولایت امام خمینی (ره) میرسیم که در قانون اساسی تجلی یافت و انقلاب را به پیروزی رساند.»
وی تأکید کرد: «مکتب اسلام، مکتبی جامع است که طی قرنها شخصیتی مانند امام خمینی (ره) را به خود ندیده بود. امام راحل با در نظر گرفتن همه ابعاد اسلام، مکتب جامع انقلاب اسلامی را به ما و نسل جوان معرفی کرد.»
شهریاری در پایان صحبتهای خود افزود: حضرت امام (ره) با تأسیس ولایت فقیه و در ذیلش نظام جمهوری با تکیه بر مردم سالاری دینی توانست نظریهای تحت عنوان وحدت اسلامی بنیان نهاده و این نظریه که در واقع یک مفهوم و رویکرد است بر ضرورت وحدت میان مسلمانان در جهان اسلام بین مذاهب و قومیتها تاکید میکند.در واقع امام خمینی با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود و با هدف تقویت وحدت میان مسلمانان این نظریه را ارائه داد.